Selamat Datang...Selamat Membaca & Selamat Kembali Semula ye..saya sayangkan awak.awak.awak semuaa... ..=)

Saturday, 31 October 2009

~RENUNGAN~


macam yang kite ketahui pada tanggal 26 OKTOBER 2009 adalah merupakan satu tarikh yang akan sering diingati oleh setiap keluarga mangsa yang terlibat dalam kejadian jambatan gantung runtuh di Pusat Kokurikulum Daerah di Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Dipang, Kampar, Perak...

kali pertama saya mendengar berita itu adalah semasa saya menonoton berita di tv3..pada ketika itu alangkah terkejutnya saya sebab adik-adik kite yang menjadi mangsa kejadian... rasanya mereka semua baru sahaja selesai menghadapi Peperiksaan UPSR...

seiingat saya msa saya berusia mereka, semasa selepas habis UPSR adalah masanya untuk saya bergembira bersama dengan rakan-rakan..tambahan lagi adanya program bersama dengan sekolah lain tambah lagi seronok..tapi pepatah melayu ada mengatakan jangan disangka ombak yang cantik itu tidak bergelora, orang juga kata cuaca panas itu tidak mendung tapi inilah orang kata kita tak boleh terlalu gembira di mana sahaja kita berada kerana kadang2 ada sahaja benda yang tidak elok akan terjadi...

mengenai kejadian yang berlaku ini, ia telah mengguris hati saya...sewaktu ain baca paper esok harinya...sewaktu itu tetibe air mata mengalir bile ain lihat adik-adik kite yang kehilangan rakannya, seorang ibu yang kehilangan anaknya....yang paling menyentuh hati bila salah seorang anak itu apabila mahu di hantar di tanah perkuburan ibu bapanya pengsan tidak dapat menahan diri.....

masa itu, kite lihat betapa kasih sayang ibu bapa tidak boleh dibeli di mana-mana...sayangnya ibu bapa itu pada anaknya....kalau kejadian itu terjadi kepada kita mungkinkah kita akan melakukan sebegitu??

menurut paper yang saya baca..kejadian itu berlaku pada pukul lebih kurang 10.30 malam sewaktu murid-murid tersebut menyeberangi sungai pergi untuk sape...pada mereka yang duk hostel mesti tahu sape kan..? kiranya minum malam...tapi malang tidak berbau sewaktu mereka sedang berjalan di atas jambatan tersebut, jambatan tersebut telah runtuh secara tiba-tiba...

YA ALLAH, sewaktu ini mesti keadaan kalut..sedangkan kite semua sedang asyik duduk rehat di rumah..sedangkan murid-murid itu memanggil panggilan cikgu..cikguu..cikguu..tolong..... difahamkan bagi murid yang berada di tengah-tengah mereka itulah yang menjadi mengsa kejadian...yang mana hampir dengan tebing mereka boleh lagi menyelamatkan diri....

pada saya kesian sungguh bagi mereka yang berada di tengah itu..kerana tiada apa yang dapat membantu untuk mereka menyelamatkan diri....selain dari lambaian minta tolong... saya juga kagum dengan pihak-pihak yang terlibat membantu mencari mangsa kejadian..kerana mereka sanggup bergadai nywa tidak kira cuaca, malam atau siang mereka tetap mencari mangsa yang hilang....

tidak dilupakan juga pada orang kenamaan yang turut turun padang melihat sendiri tempat kejadian....sikap inilah yang patut ada pada semua orang-orang besar ini kerana sikap sebeginilah yang rakyat mahukan pada mereka...di bawah ini ada beberapa keping gambar jd tatapan kite..


"JAMBATAN GANTUNG YANG RUNTUH"


"RAJA DR. NAZRIN SHAH YANG TURUN PADANG"
"MELIHAT TEMPAT KEJADIAN"


"ANGGOTA PENYELAMAT SEDANG
MENCARI MANGSA YANG HILANG"



"MAYAT SALAH SEORANG MANGSA YANG DI JUMPAI"
RENUNGAN:
SEBENARNYA BANYAK YANG KITE BOLEH JADIKAN PANDUAN DAN PERINGATAN...INI KERANA SEKIRANYA KITE TIDAK BERJAGA-JAGA SELEPAS INI TIDAK MUSTAHIL KEJADIAN SEUMPAMA INI AKAN BERLAKU LAGI....
JADI RENUNGKANLAH....BUKAN KITE TAK BOLEH SUKE2 SGT, TAPI KITE PERLU JUGA BERHATI-HATI DI MANA SAHAJA....KERANA KEMALANGAN BOLEH BERLAKU DI MANA-MANA SAHAJA.....

~Kerja...Kerja~

Girls Myspace Comments

salam...da bape ari ain tak tulis diari kat sini terasa rindu lak..hehe..erm..ok..ain nak cerita...2 ari yang lepas iaitu ari khamis kan...ain pegi interview kerja...saje je cuba2 nasib...kot dapat...kalau dapat alhamdulillah kalau tak dapat bukan rezeki ain la tu kan....mungkin ada kat tempat lain....
ermm....ari khamis tu entah mcm mana pagi2 tu abahla yang cakap...ain da pegi siap2...abah nak bawak ain g interview...hehe..ayah ain lak yang beria-ia carikan..kerja tuk ain..hehehe..camne tu..? pape pun terima kasih kat abah yang sudi membantu ain..hehe...jadi da abah carikan ain kene la wat yang terbaik kan..hehe...
mase ain nk g tu, ase berdeabr-debar pun ada...tp dlm perjalanan nak pegi tu ain xputus2 bc doa,selawat dan ayat kursi sebagai penguat semangat...erm...sebenarnya tempat tu ain da penah pegi dulu kononnye nak wat kajian dengan student kat situ...entah mcm mana biasala tempat tu swasta die kate xblh xnk terima..tak boleh terima la pe la...jadi mmg nmpk sgt ssh nk msk tmpt tu...
tu yg bile abh bgtahu kat sne cri pekerja ain pun mcm erm.....boleh ke dpt enth..mcm ssh je... tp tula pape pun ain try je...erm....so pagi tu kul 9.30 pagi ain smpai kat tempat tu..dan saya ditemuduga dengan pelbagai soalan...lebih kurang 30min berlalu barulah saya dibenarkan pulang....orang tu cume bgtahu kalau de pape kami akan kol kamu nnti...
jadi sampai arini saya tetap menunggu buah yang belum tentu akan gugur...hehe...
'AIN HARAP SEMOGA AIN DAPAT KERJA TU TAPI KALAU TAK DAPAT AIN ANGGAP IANYA BUKAN REZEKI AIN KAT SITU'.......

Tuesday, 27 October 2009

~HANDPHONE..ooo..HANDPHONE..~

<a href=

arini entah kenapa ain nak cakap pasal handphone...korang tahu ain nak cakap apa..?? ain nk meluahkan je sebenarnye.....arini, abah mara semua...semua yang ada kat umh nie.... termasuklah ain... lgpun yg 24 jam kat umh wat mse nie ain, jd mmgla ain pun kene gak.. :(

erm...sejak abah ain da xkeje kami sekeluarga xdela mcm dulu...macam dulu? maksudnya..? ermmm....biarlah hanya ain dan keluarga je tahu....sekarang semuanya da berubah....

erm...pasal handphone.....mungkin salah ain jgk kot....ain gune utk bulan nie mgkn terlebih sikit tp ain gune bukan nye gayut ke pe....sebenarnye ain gunakan ada tu ain kol tnye lect, tanya kwan...semua pasal praktikal..pasal keje ain....

mse ain pegi praktikal, bukan hanya sekadar pegi pagi blk ptg..tanpa de keje....terlalu byk keje yg de masa praktikal....dan mcam2 benda kene buat....ada tu information dpt lmbt sbb tu kene kol...

ada selainnye tu mmgla ain gune tuk kwn2...tapi sekadar msg...kdg2 kol....yg len tu ada gak anak murid telefon, dan selalunye die akan suh ain telefon balik...tapi ain tak kol lama abah...tak....tapi betulla.....bile.....

kdg2 kol gune MAXIS...tapi org sana CELCOM...bile ckp maybe lamala kot sebb tu mcm tu...terus terang abah, ain tahu tapi abah jgk yg bg hp tu dan ain bukan tak pernah kate ain xnk num ni ain nk tukar jadi prepaid....TAPI...................

abah tak pernah nak dengar ain cakap....abah biarkan...kdg2 ain jd takut nak gune, sbb nielaa ain takut terlebih gune......:(

memang kite perlukannya,
tapi sejauh manakah pentingnya DIE...

memang DIE perlu ada untuk menghubungkan...
tapi adakah perhubungan yang da dibina akan baik???

memang DIE mcm2 ada...pelbagai guna..
tapi adakah kegunaannya itu semuanya baik + positif??

memang kalau de yg lebih mahal sikit org akan kate
'waaa cntiknya awk punya' tapiiii
adakah keperluan atau kemahuan???

Mungkinkah hubungan baik antara anak dan bapa
akan tergugat kerana DIE..????

erm...akhir sekali siapakah antara di bawah ini DIE
yang saya maksudkan..???


nak tahu jawapannye kenelah bg komen...

MORAL: ~kite kene pandai guna apa yang diberi~
~tabah hadapi apa jua situasi~
~jangan sedih2 k~

APA YANG AIN HARAPKAN:

~AIN HARAP SOK TIDAK ADA APA-APA PERKARA YANG BERLAKU~

~KERANA SEKIRANYA IA BERLAKU MUNGKIN IA AMAT MENYAKITKAN~

~APA YANG TERJADI HARI INI AIN AKAN CUBE LUPAKAN~

~AIN HARAP IA TIDAK TERJADI TUK KEDUA KALI~

~Adab Dalam Berdoa~


<a href=

selain dari Hikmah Berdoa, saya juga nak sertakan mengenai

"ADAB-ADAB DALAM BERDOA"... Antaranya iaitu:

1. Berdoa dalam keadaan diri masih berwuduk serta bersih dari sebarang kotoran,hadas dan najis.

2. Memulakan doa dengan membaca 'Bismillah' dan ucapan memuji-muji Allah serta berselawat ke atas Nabi Muhammad.

3. Mengadap ke Kiblat.

4. Memohon ampun dengan merendahkan diri serta mengakui akan kesalahan diri
di atas dosa dan kesilapan yang telah dilakukan sebelum berdoa.

5. Berdoa dan memohon kepada Allah dengan bersungguh-sungguh serta memahami segala isi kandungan dan maksud doa.

6. Berdoa dengan penuh khusyuk, tawaduk dan ikhlas serta merendahkan diri.

7. Mendahulukan doa dan permintaan untuk diri sendiri terlebih dahulu sebelum berdoa untuk mereka-mereka yang lain.

8. Berdoa dan mengulangi bacaan doanya sebanyak 3 kali bagi sesuatu hajat yang lebih berat atau yang lebih diutamakan.

9. Menghindari diri dari sesuatu yang ditegah dan dilarang oleh agama sama ada pada makanan, minuman, pakaian ataupun pekerjaan.

10. Berdoa untuk kaum muslimin dan muslimat secara seluruhnya untuk kesejahteraan mereka tidak kira yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.

~kadang-kadang doa kite tidak dimakbulkan oleh-NYA mungkin kerana perkara-perkara yang kecil ini kite lalai dan kurang ambil berat...jadi mungkin dengan pengetahuan sedikit ini akan membantu menjadikan doa kalian di terima oleh-NYA... :)

~Sekadar Berkongsi~

http://emo.huhiho.com


Sedikit pengetahuan yang boleh dikongsi bersama rakan-rakan..

mengenai "HIKMAH BERDOA"....Terutamanya bagi kite orang Islam...
kan tak pernah lari dari memohon Doa...

tapi saya tak cakap orang yang bukan Islam juga tidak berdoa, mereka
berdoa dan mempunyai cara mereka tersendiri...

di bawah ini saya senaraikan beberapa Hikmah Berdoa...

1. Doa adalah sebagai pelindung dan senjata kepada setiap orang

mukmin dari godaan dan hasutan syaitan serta dari kejahatan manusia.

2. Dengan berdoa akan meningkatkan lagi ketaqwaan dan
kekuatan iman seseorang mukmin.

3. Allah amat mengasihi dan menyukai akan hamba-hambaNya yang selalu berdoa dan meminta sesuatu kepada-Nya.

4. Dengan berdoa akan mententeramkan jiwa kita, menjadi
penawar dan penenang kepada hati yang bersedih.

Firman Allah, 'Ketahuilah, dengan mengingati Allah, hati akan
menjadi tenang'. (surah Ar-Ra'du ayat 28).


5. Berdoa adalah ubat penyembuh bagi segala jenis penyakit yang ada pada diri manusia sama ada penyakit zahiriah mahupun penyakit batiniah.

6. Doa merupakan tali penghubung di antara anak dengan
kedua ibu bapa yang telah meninggal dunia maka doa dari anak-anaknya yang soleh amatlah dinantikan untuk mendoakan kesejahteraan mereka di dalam kubur.

Sabda Rasulullah, 'Apabila anak Adam meninggal dunia, maka putuslah semua amalannya melainkan 3 perkara iaitu, sedekah jariah,ilmu yang manfaat dan anak yang soleh yang (setiasa) mendoakannya'.(H.R.Bukhari dan Muslim)

7. Dengan berdoa Allah akan membukakan pintu
rahmat-Nya kepada manusia.

Sabda Rasulullah, 'Doa itu adalah anak kunci kepada pintu rahmat'.(H.R.Ad-Dailami)

8. Doa adalah penghubung dan pengikat tali persaudaraan dan
kasih sayang di antara sesama mukmin.

Sabda Rasulullah, 'Doa seseorang mukmin terhadap saudaranya
(mukmin) secara diam-diam, pasti diperkenankan oleh Allah. (H.R.Muslim)

"JADI SENTIASALAH BERDOA kepada-NYA dalam setiap perkara"

Monday, 26 October 2009

~ Semalamnye Citer~


enth mcm mn smlm bowing giler duk umh..ishk2...
nak on9 da selalu sgt on9 smpi kdg2

ase cm nk muntah duk ngadap laptop niee...ishk2....

teringat lak dulu mse time bz study

mesti nk curi mse gk on9..skg mse terlalu byk utk on9..ishk22....

bosan2 duk umh...entah cm ne smlm mood abg ngah ain bek sikit,
tetibe die offer diri

die ckp: jom teman angah g JJ kt atas..(ada jusco dekat dgn umah)

pastu ain jwbla..erm....: cm mls je...

angah ckp lik: kate bowing jomlaa...



<a href=

sbnrnye malas sbb ptg smlm ujan lbt maa....tu yg mls kang confirm basah...hehe

tapi nk jaga ati angah ain ckp 'jap g kite pgi tggu ujan reda ckit..'..hehehe

dlm 15 min kemudian, ain pun pgi....dgn angah nek kete diee....

mse smpi kt JJ maakkk aiiii igt ujn2 xbyk kete, sekali penuh ishk2....

tpi de bp je tmpt kosong nsb bek ada..kalau x...bisla angah ain tu mesti

akan memaki...heheheheheh

ermm....ain g teman die beli brg keje diee....yg ain lak duk
beli makanan si cumyy... <a href=tu je..pas kami beli brg tu,

ain g teman die g isi minyak....


MASE KAT PETRONAS:

mulanya ain duk dlm kete, tpi pastu takut angah bising ain kuar
tolong die isi minyak...alhamdulillah kali nie kuar dgn angah ok..kalau
x die asyik nk menengking ain je... :)

mse ain kat petronas nie, entah mcm mn fikiran ain melayang jap...
korang nak tahu apa ain fikir..? hehe...ain citer...

cmni
... <a href=

masa ain raya tahun nie, raya ke-2 ain dgn angah g la isi minyak kt petronas seremban...enth mcm mn angah kate angah nk g beli brg dlm tu ain tolong isi minyak taw bile angah bg signal...

mse nie ain pakai bju raya (kebaya pink + selendang)..
enth mcm mn tula 1st time ain
isi minyak..hehehe....selama nie tgk je...opss...erm...
enth mcm mn tgh2 isi nie, bru
nk pegang nk msk dlm tmpt minyk kt kete dela mamat nie
siap bersampin berbaju melayu bagai.....

die dtg dkt ain.....tnyee....da isi?
ain pelik tgk die..tnye npe tnye..?
die jwb, kalau belum sye nk tolong isikan..

ain jwb: bru je nk isi...
die jwb lik: takpe2 awk tak yah wat..biar sye buat...

jd diela buat smpi abis...tetibe mse nie angah pun dtg...
ain msk kete, angah pun msk...

angah tnye spe tu?
ain jwb enth ain pun tak tahu....

angah ckp die nk ngorat ko tu...hahaha...
gune tektik jee tuu....wat gentlemen...hehehehe....

erm...enthla...bile ktorg da jln, die pun pgi kt kete kwn2 die...
tersggh2 angah yg ckp ain xtgk pun...adoi2...

MORAL: pada jejaka, kalau gune tektik cmtu
jgn igt sye akan kagum malah sye tak suke
mcm tu....sye ulangi, sye TAK SUKE k....

tula yg ain duk teringtkan semalam...mcm2 kn perangai.. :)


Saturday, 24 October 2009

~HaRi Ini~


Hari ini, entahlah....tak tahu nak cakap camne...
sejak ain da abis belajar nie, tapi baru je seminggu....

mak kat umah nie asyik cari je salah ain....
kadang- kadang tension la..... :(

tak tahu nak buat apa...bile kite tolong, tak tolong pun
same je... :(

ain bukan tak nak keje, kejapla mak...ain kan baru abiss....hehe

ain tahu mak tak suke ain duk umh 24jam tanpa buat apa2...
tapi mak tak tahu, ain mengadap laptop nie bukan memain je...

ain cari maklumat, keje kosong, cari bahan, cari maklumat
tambahan untuk tempat sambung degree.....
tapi tu semua mak tak tahu....
arini, mak cakap 'pegilah duk asrama tu' lagi bagus.....
sampai ati mak cakap camtukan....
bunyinya tu mcm mak tak suke ain duk umh kan :(
padahal arini, ain bgn awal...tolong kemas umah, sidai baju,
angkat baju.. mak........apa lagi yang mak nak ain buat..
ain tak tahu makk... :(
kalau mak tak suke....mak bgtahu ain...... :(

~SaLaSilaH kELuarGaku~


saje je suke-suke letak...itulah carta organisasi keluargaku....
yang bermula dengan ayahanda dan ibundaku....
dibawahnya diikuti dengan abang sulung bersama isterinya,
kemudian abang ngahku, diriku dan juga adik perempuanku...hehe..... :)

~LaTaR BeLakanG PeNuliS~


Nama Penuh: Nor'Ain Abd Rahman

Tempat Lahir: Hospital Besar Kuala Lumpur
Tarikh Lahir: 16 Februari 1989

Kelulusan: Lepasan Unisel (Pendidikan)

~saya suka kawan dengan sesiapa sahaja yang penting
dia ikhlas kawan dengan saya~

~dia bukan kawan dengan saya ada sebab yang tertentu~

~Pada saya hubungan persahabatan itu penting, jika dibandingan
dengan hubungan berkasih sayang~
~SEBABNYA 'FRIENDSHIP NEVER BREAK BUT LOVE?
~bila ada yang sudi, ia akan menyayanginya tapi bile
da tiada sayang buang tidak bermakna...~

~SEBAB ITULAH SAYA LEBIH UTAMAKAN PERSAHABATAN~

Friday, 23 October 2009

~SALAM PERKENALAN~


SALAM CERIA......DAN.....SALAM UKHWAH.......

saya kembali lagi dengan nafas yang baru, dengan azam
yang baru...hehe

sebenarnya sebelum ini saya ada blog tetapi atas sebab masalah
teknikal saya terpadam blog itu..hehe....

takpela...nama pun budak baru belajar kan...hehe..pape pun saya
belajar dari kesilapan tu...hehe.....

selepas ini, saya akan terus menulis di blog ini mengenai cerita
kehidupan saya.... :) daaa.....